• Kombu Fumet Zeewier BIO

Kombu Fumet Zeewier BIO

Kombu zeewier bladeren is een van de gezondste groenten op deze wereld, zo niet de gezondste. Gedurende 50 minuten te laten weken in lauw water en 5 minuten te koken verkrijgt men een zacht Kombu blad, even afgieten en naar behoefte en smaak toevoegen.
Dosering:
2 a 3 gram per liter
Artikelnummer:
16926B
Levertijd:
Op werkdagen besteld voor 15.00 uur, de volgende werkdag geleverd
Beschikbaarheid:
Op voorraad
Reviews:

bakje 100 gram €6,50


€6,50
Incl. btw

Kombu Fumet Zeewier BIO

Allergenen: Gluten, zuivel en noten vrij.

De inname/toevoeging per persoon is ‘droog’ maximaal 1 gram
Toevoeging in water voor een hartige bouillon is 2 a 3 gram per liter.

Bio Kombu Laminaria is zeer rijk aan jodium. Met de aangegeven dosering is er geen risico.

Nori Kombu bladeren is een van de gezondste groenten op deze wereld, zo niet de gezondste. Door de gedroogde gesneden bladeren gedurende 50 minuten te laten weken in lauw water en 5 minuten te koken verkrijgt men een zacht Kombu blad, even afgieten en naar behoefte en smaak toevoegen in bijvoorbeeld verse maaltijd salades. Of maak een heerlijke sushi! Het overgebleven vocht kunt u gebruiken om een heerlijke saus of bouillon te maken.  Geen smaakversterkers of bouillonblokjes nodig. 100% natuurlijk. Geen E-nummers. Het granulaat kunt u ook toevoegen aan pasta’s als lasagne of macaroni. 1 a 2 uur laten weken in lauw water, 5 minuten zacht koken met vezelrijke groenten als ui, wortel, enz. Ondanks de lage dosering, geeft het een hartige smaak af. Ideaal voor vegan soep.

Bio Kombu Laminaria is zeer rijk aan jodium. Met de aangegeven dosering is er geen risico.
Er zijn aanbieders die adviseren 8 - 10gr inname, dit is zeer onverantwoordelijk! Maar dit komt door ontbrekende kennis en analyses.

Ingrediënten:

  • Verschillende soorten zeewier

VOEDINGSWAARDE ANALYSE PER 100 GRAM NORI CHEF BIO ZEEWIERMIX
 

  • Natriumgehalte* : 3,1 gram
  • Totaal eiwitgehalte : 7,1 gram
  • Totaal vetgehalte : 1.9 gram waarvan
  • Verzadigd vet : 0,9 gram
  • Totaal koolhydraatgehalte : 35.1 gram
  • Suiker : 0.1 gram
  • Sodium : 4.1 gram
  • Proteïne : 7.3 gram
  • Voedingsvezel : 32.1 gram
  • Energetische waarde : 167 kCal/ 699 kJ
Onderstaand is geschreven door: www.livegreenmagazine.nl

Zeewier als alternatief voor zout

We eten nog steeds allemaal teveel zout. Behalve dat het slecht is voor je gezondheid (hoge bloeddruk!) is het ook zonde. Er zijn zoveel lekkere, gezondere alternatieven. Neem zeewier: dé groente van de toekomst en in allerlei gerechten te gebruiken als smaakmaker. Ik heb het zelf geprobeerd met de Nori Chef BIO zeewiermix; een alternatief voor zout. 

Ook interessant: strooi vaker met kruiden Ik strooide de zeewier ’s ochtends op mijn eitje en ’s avonds over de aardappelen. Hiermee kreeg mijn eten een lekkere ziltige smaak. En hoefde ik geen zout te gebruiken! Zeewier in een mix

Zeewier blijkt een perfecte zoutvervanger. Oké, je moet niet in het potje ruiken (vind ik), maar het geeft absoluut geen vissige smaak aan je gerecht of eitje. En je kunt het in allerlei recepten gebruiken, of het nu gaat om soep, je pasta of zelfs je smoothie!

Zoutfabels

Denk jij dat je beter zit qua zoutinname omdat je bijvoorbeeld Keltisch zout, zeezout, Himalayazout of een ander trendy zout gebruikt? Helaas, hierin zit voor het allergrootste deel precies hetzelfde als in je keukenzout potje, namelijk natriumchloride. En die mineralen en spoorelementen? Die zijn in zo’n kleine hoeveelheid aanwezig dat dit eigenlijk te verwaarlozen is.  Door de vergelijkbare hoeveelheden natrium zijn ze eigenlijk net zo ‘slecht’ als gewoon keukenzout. Van kruidenzouten zou je misschien iets minder hoeven te gebruiken en dan zou het iets minder schadelijk zijn, maar het beste kun je weer leren koken zonder toegevoegd zout: met verse, onbewerkte producten en kruiden.

Umami-effect

Bij zeewier is dat dus echt anders. Bovendien krijg je met zeewierpoeder over je gerecht dat bijzondere Umami-effect. In mijn potje NoriChef dat ik gebruikte zit bovendien wel een hoge concentratie mineralen, zoals jodium en magnesium. Vooral die jodium is voor mij interessant met mijn traag werkende schildklier omdat ik niet de hoeveelheid boterhammen eet die het Voedingscentrum aanraadt en bovendien mijn eigen speltbrood bak zonder verrijkt zout. Het poeder bestaat uit een mix  van meerdere soorten zeewieren. Kijk, daar houd ik van: variatie! Ook eens proberen? Check Dekruidenbaron.nl.

Natuurlijk heb ik even navraag gedaan bij de Nierstichting wat betreft het eten van zeewier versus zout:

Iris Groenenberg: “In pure zeewier en zeekraal zit respectievelijk 0,26 gram en 2,8 gram zout per 100 gram. Als je 100 gram zeekraal door je eten doet, tikt dat qua zoutgehalte behoorlijk aan. Maar als je een paar gram zeewier over je eten strooit, dan valt het qua zoutgehalte dus enorm mee. Hoe dan ook, zout is zout, waar het ook uit komt, dus het telt altijd mee in je zoutinname. Mijn tip: berekenen hoeveel zout je eet door etiketten te lezen en uit te rekenen hoeveel je van die producten eet.”



Bevat: Geen allergenen
0 sterren gebaseerd op 0 beoordelingen Uw review toevoegen
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »