De 5 beste vervangers voor tafelzout

  • Geplaatst op
  • Door Goedgezond

De 5 beste vervangers voor tafelzout

Zout is zoals bekend een grote factor in het ontstaan van cardiovasculaire aandoeningen, het advies van maximaal 6 gram per dag is dan ook niet voor niets. Er zijn 5 goede vervangers voor tafelzout (natriumchloride). Gelukkig heeft zout meer dan alleen maar slechte eigenschappen. Lees snel verder

Tafelzout is zwaar bewerkt en bevat silicoaluminate en natrium ferrocyanide.

Sla zout niet over, maar vervang tafelzout gewoon voor beter en kwalitatief goed zout.

De 5 beste vervangers voor tafelzout zijn
 

Zeezout

Zeezout

Dit is tegenwoordig overal te vinden, en ook overal op te vinden. Op chips, popcorn en zelfs op chocola. Dat maakt de snacks niet ineens tot gezonde snacks. Zeezout heeft zo zijn voordelen: er zitten 82 verschillende nutriënten in en is rijk aan magnesium. Sommige experts adviseren zelfs om te gorgelen met zeezout, om de mond tegen een overschot aan bacteriën te beschermen. Een goedemondhygiëne voorkomt heel wat aandoeningen en ziekten, omdat bacteriën via de bloedbaan naar organen ‘reizen’ en daar hun schadelijke werk doen.
 

Himalaya zout

Himalaya zout

Dit is een van de puurste zouten. Het is roze van kleur en wordt al duizenden jaren gebruikt vanwege de geneeskrachtige kwaliteiten. Himalayazout bevat 84 essentiële mineralen. Het helpt het PH niveau in balans te brengen. Een normale zuur-base balans is voor het behoud van een geode algehele gezondheid, van spijsverterin tot goed functionerend immuunsysteem. Maar wat nog beter is: dit zout is preventief bij Alzheimer. Het vertraagt de veroudering van de hersenen.
 

Kosher zout

Kosher zout 

Kosher zout heeft dezelfde structuur als tafelzout. Het is een goed alternatief om bij het koken te gebruiken. Een hoeveelheid bevat minder natrium dan dezelfde hoeveelheid tafelzout. Je proeft geen verschil in smaak.
 

Hawaiiaans zwart lava zout

Hawaiaans zwart lava zout

Dit zout heeft een zeer lichte rook/ houtskool/ kampvuur smaak, wat een extra dimensie aan het gerecht geeft. Het past goed bij vis en salade. Het zout heeft ongiftigingseigenschappen, wat je niet kan zeggen van gewoon tafelzout. Je krijgt door zwart zout voldoende borium binnen, wat een gezonde hersenfunctie ondersteunt. Net als Himalayazout is dit zwarte zout preventief bij Alzheimer. Dr. Jacob Teitelbaum verwijst in zijn boek – ‘Ziek? Zo wordt je beter’-  naar gepubliceerd onderzoek in Environmental Health Perspectives, waarin staat dat borium effectief is bij artritis.
 

Grijs zout

Grijs zout 

Ook wel Keltisch zout genoemd. Dit zout wordt al minstens 2000 gegeten. Ook dit zout heeft 82 essentiële mineralen. Het hoofdbestanddeel is chloride (58%). Ondersteunt eveneens een goede PH balans in het lichaam en heeft nog een bijkomend voordeel: volgens Health Watch Readers houdt het de glucosespiegel onder controle en verlaagt het de kans op diabetes met 33%.  Dit komt waarschijnlijk door de aanwezige magnesium.

________________________________________

Volwassen mannen eten gemiddeld 9,9 gram per dag en vrouwen 7,5 gram per dag (Bron: RIVM).

________________________________________

Waarom we (alternatief) zout niet kunnen missen

 •         Zout is een natuurlijke antihistamine. Een beetje zout op de tong kan helpen bij een allergische reactie of astma aanval.

•          Zout is nodig om de PH van de maag in balans te houden. Maagzuur bevat onder andere zoutzuur en zout is natrium chloride. Een normale hoeveelheid maagzuur is essentiëel voor een goede vertering. Veel mensen hebben klachten, waarvan ze denken dat ze veroorzaakt worden door een overschot aan maagzuur. Terwijl de klachten vaak in werkelijkheid te wijten zijn aan een tekort aan maagzuur.

•          Zout brengt adrenalinepieken terug in balans. Adrenaline is een belangrijk hormoon, maar wel een stresshormoon. Wanneer dit hormoon op de hobbel is, kost dit het lichaam veel energie.

•          Zout bevordert de slaapkwaliteit, omdat het stresshormonen terug in balans brengt. Ook versnelt het de stofwisseling. Mensen die zoutarm eten klagen dan ook weleens over een slechte slaap. Zout verlaagt ook de hoeveelheid cortisol in het bloed. Doordat zout de stresshormonen in balans brengt, ondersteunt het de werking van de schildklier.

•          Wanneer je ‘s nachts tussen 2.00 en 4.00 uur wakker wordt met hartkloppingen, kan dit komen door een adrenalinepiek. Een gezond dieet is het belangrijkste om lichamelijke en mentale stress te reduceren. Een theepuntje zout (of honing) op je tong, kan de adrenalinepiek normaliseren en je helpen weer snel in slaap te vallen, volgens metabolisme-expert Matt Stone.

•          Te zoutarm eten kan leiden tot magnesium en calciumverlies. Voedingswetenschapper Ray Peat legt op zijn website het verband uit tussen zout, het zoutregulerende hormoon aldosterone en mineraalverlies.

 

Referentie

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15689218

www.everydaylife.globalpost.com/gargle-sea-salt-29340.html

www.organicauthority.com/organic-food/organic-food-articles/himalayan-salt-an-ancient-natural-mineral-treating-todays-common-ailments.html

www.skinnywithfiber.org/8-surprising-benefits-of-pink-himalayan-salt/

www.mindbodygreen.com/0-6243/How-to-Balance-Your-pH-to-Heal-Your-Body.html

www.medicalnewstoday.com/articles/146619.php

www.authoritynutrition.com/different-types-of-salt/

www.3fatchicks.com/7-benefits-of-kosher-salt/

www.mountainroseherbs.com/products/lava-salt/profile

www.bulletproofexec.com/the-strangest-way-to-detox/

www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1566632/

www.waterbenefitshealth.com/celtic-sea-salt.html

www.livestrong.com/article/260852-health-benefits-of-celtic-sea-salt/

www.benefitof.net/benefits-of-chloride/

Bron: http://goedgezond.info/


Kijk op www.dekruidenbaron.nl voor meer informatie over onze meer dan 85 verschillende soorten kruiden en specerijen (meer dan 85 verschillende soorten kruiden en specerijen uit voorraad).